Internet og TV

Internet og TVAlt på ét bræt TV, Telefon og internet i èn pakke

Det hele skal helst være let tilgængeligt, nemt at betjene og sikker i drift. Derudover må det også gerne være billigt i abonnement og samlet hos én udbyder, så man ikke behøver at huske noget, og kun har ét nummer at ringe til, hvis der er noget, der ikke virker. Det er nærmest som ønsketænkning, men vi er faktisk allerede der, hvor det kan lade sig gøre.

Flere internetudbydere tilbyder nu både digital-TV og telefoni igennem internettet, og det er til yderst fordelagtige priser. Det er nemt, sikkert og bekvemt. Servicen er i top, fordi det er de samme, der står for at dit telefoni virker, som også er ansvarlige for, at dit internet, som telefonen er afhængig af, også virker.

Det kulsorte men

Der er naturligvis en hage ved denne lykke – bryder dit internet sammen, mister du alt. Har du ovenikøbet internet igennem dit Kabel-TV hos for eksempel YouSee eller Stofa, er dit internet samtidig også afhængig af et TV-signal. Uanset hvordan dit internettelefoni er sat op, og igennem hvilket firma, så er du nødt til at være opmærksom på, at internettet skal være tilgængeligt for at du kan ringe, og derfor skal du have tillid til din internetudbyder.

Tro dog ikke, at stabiliteten er dårlig ved internettelefoni. I de fleste tilfælde er internettet så driftsikker, at det kun afbrydes ved overgravede kabler i jorden, og sjældenheden for sådanne forekomster kender vi alle, efter mange års fastnettelefoni via kobberledninger i jorden.

Internet og TV pakker

Er du interesseret i at læse mere om de forskellige pakker og priser, kan vi anbefale at besøge Internetportalen, der har en opdateret oversigt.

Når telefonen ikke virker

Der er endnu et plus ved internettelefonen, hvilket i øvrigt også betegnes som VoIP (Voice over IP) eller IP-telefoni. Hvor man før havde det tekniske udstyr for telefonens funktionalitet placeret centralt i en hovedstation, har man nu den tekniske del af telefonen hjemme i stuen. Det betyder, at man nu, ved at navigere efter lysende og blinkende lamper på den medfølgende boks, kan fejlsøge og fejlrette de fleste fejl, der eventuelt måtte opstå. Hvis du ikke har fået en vejledning med til VoIP-boksen, over hvad lamperne indikerer, kan du ringe til den pågældende support-afdeling og få dette oplyst.

Som udgangspunkt er der følgende lamper – vær opmærksom på at navnene kan variere:

  1. ”Power” – Denne indikerer, at der er strøm til boksen, og boksen er tændt. Blinker denne, forsøger boksen sandsynligvis at starte op.
  2. ”Ethernet” eller ”LAN” – Her skal du koble internettet til – det vil sige at du trækker et kabel fra enten dit modem eller en switch. Lampen lyser formodentligt grønt, hvis den er tilkoblet korrekt.
  3. ”Internet” eller ”WAN” – Hvis du har en computer eller en router, kan du koble den til her. Igen bør lampen lyse grønt, hvis kablet sidder korrekt. Vær opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at sætte noget i dette stik.
  4. ”Online” eller ”Aktivitet” – Denne lampe indikerer, at boksen er startet op korrekt, og har adgang til internettet.
  5. ”Phone” eller ”Telefon” – Der er som regel to af disse lamper, svarende til to stik. Normalt skal de lyse konstant begge to, hvis boksen er klar til at foretage opkald – også selvom at der ikke sidder nogen telefoner i stikkene.

Prøv nu at løfte røret. Hvis der er klartone, er du selvsagt klar til at ringe. Dutter telefonen optaget, bør du forsøge at genstarte boksen og tjekke lamperne igen – de fleste fejl er som regel løst sådan.